Vragen over de stijgende energieprijzen

In het nieuws leest, hoort en ziet u de laatste tijd veel over de stijgende energieprijzen. Wij krijgen ook veel vragen. We begrijpen heel goed dat huurders zich zorgen maken over wat de prijsstijgingen voor hun portemonnee kunnen gaan betekenen. Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen.

Kan ik een betalingsregeling voor de huur afspreken zodat ik mijn energierekening kan betalen?
Kunt u uw huur niet betalen omdat deze maand financieel tegenzit? U kunt dan zelf online een voorstel doen voor een betalingsregeling.

Lukt het niet om online een voorstel voor een betalingsregeling te doen of is een betalingsregeling niet de oplossing voor u? Wacht dan niet te lang en neem contact met ons via 088-496 00 00. De incassoconsulent kijkt graag met u mee naar uw persoonlijke financiële situatie en wat er eventueel nog meer mogelijk is.

Welke energieleverancier heeft WonenBreburg?
WonenBreburg koopt gas en elektra in via Aenergie/ENGIE. Aenergie is een partij specifiek voor inkoop van energie voor woningcorporaties en Aenergie werkt samen met ENGIE Energie Nederland.

Heeft WonenBreburg vaste of variabele tarieven afgesproken voor energie en warmtelevering?
WonenBreburg heeft een overeenkomst vergelijkbaar met een variabel energiecontract. De eenheidsprijzen voor deze contracten (energie en gas) worden 4 keer per jaar vastgelegd.

Het verschil met een andere energieleverancier is dat daar de tarieven 2 keer per jaar worden bepaald, in januari en in juli.

Kan ik zelf een andere energieleverancier zoeken als ik in mijn huur een voorschot betaal voor mijn stookkosten en energie?
Nee, helaas is dat niet mogelijk. Bovendien zijn bij andere leveranciers de tarieven ook omhoog gegaan als er geen vast contract is. 

Moet ik me zorgen maken dat ik veel bij moet betalen?
Per 1 januari 2022 hebben wij de servicekosten verhoogd met 50%. Het verbruik is verminderd bij veel huurders en er is geen strenge winter geweest.  Wij verwachten hierdoor geen hele grote stijgingen.

Hoe wordt mijn voorschot servicekosten bepaald?
We bepalen uw nieuwe voorschotbedrag op basis van de werkelijke kosten van uw laatst ontvangen afrekening. Dat bedrag verhogen we met een vastgestelde indexatieprijs. Een indexatie is een aanpassing van een geldbedrag aan het prijspeil van de economie ofwel: inflatie.

Ik heb een energiecontract met variabele prijzen. Wat kan ik doen?
Bij een energiecontract met variabele prijzen is het verstandig om rekening te houden met de stijgende energieprijzen. Neem contact op met uw energieleverancier. Hier kunt u aangeven dat u uw termijnbedrag voor uw energieverbruik wilt verhogen. Hiermee voorkomt u dat u verrast wordt met een hoge energierekening.

Wie informeert mij over de verhoging van mijn energiekosten?
Als u rechtstreeks aan uw energieleverancier betaalt, dan krijgt u via hen informatie over de verhoging van uw tarief. Voor de energiekosten die u afrekent via de servicekosten van WonenBreburg ontvangt u begin december van ons bericht.

Wilt u meer informatie? Gebruik dan de zoekfunctie van onze website (het vergrootglas in de rechter bovenhoek van de site).