Studenten die op zoek zijn naar een kamer

WonenBreburg heeft ongeveer 3.300 studentenkamers in Tilburg en Breda. We hebben een aparte afdeling voor onze student-huurders. Naast Nederlandse studenten huisvesten we ook veel internationale studenten, in samenwerking met de Universiteit van Tilburg, NHTV en AVANS.

Standaard in ons dienstenpakket hebben we complexbeheerders en studentenconsulenten. De complexbeheerder vind je in je complex en pakt kleine technische problemen op, is aanspreekpunt en zorgt voor een schoon, heel en veilig leefklimaat in het complex. De studentenconsulent is aanspreekbaar voor vragen over afrekeningen servicekosten, overlast die je ervaart of en welke vragen dan ook die je woonverblijf en studententijd zo aangenaam mogelijk maken.

We hebben ook een eigen Facebook pagina. Hier delen we leuke weetjes of evenementen in de steden Breda en Tilburg, maar ook informatie die voor studenten van belang is en ontwikkelingen binnen WonenBreburg.

Veel gevraagd over Studenten die op zoek zijn naar een kamer

Enkele woontips voor studenten

Algemeen

Jouw kamer is jouw eigen stek. Je wilt prettig en comfortabel wonen. Wat je zelf kunt doen om meer van jouw kamer te kunnen genieten, lees je hier. WonenBreburg heeft enkele woontips voor jou. Zelf een goede tip? Laat het ons weten.

Boren in de muren

  • Wil je een schilderij of een hangkastje aan je muur bevestigen? Controleer dan eerst of er geen leidingen lopen op de plek waar je gaat boren. In onze gebouwen aan de Van Delfthof in Tilburg en Nassaustraat en Schelde/Demerstraat in Breda mag je niet in de muren boren, alleen in de lat die aangebracht is door WonenBreburg. Heb je vragen over waar te boren? Dan kun je altijd even contact opnemen met je complexbeheerder.
  • Isoleren
    Ramen en deuren maak je snel en makkelijk tochtvrij met tochtband of strip. Voor de brievenbus kun je bijvoorbeeld een afdekplaat met borstels bevestigen. Verder is het vooral een kwestie van bewust omgaan met energie en hier je gedrag op afstemmen.

Schilderen 

  • Ga je schilderen? Zorg er dan eerst voor dat alle, niet te behandelen oppervlakken, voldoende zijn afgedekt. Gebruik hiervoor plastic, oude kranten of oude rollen behang en plak deze goed vast met schildersplakband.
  • Vloerbedekking
    Vloerbedekking is er in vele soorten en kleuren, maar het grote onderscheid ligt in de hardheid van het oppervlak. Parket, laminaat of een kurken vloer behoren tot de zogenaamde 'harde' vloerbedekkingen. In bepaalde gevallen is het toegestaan om 'harde' vloerbedekking te leggen. Hiervoor moet je altijd toestemming van de complexbeheerder krijgen.

Hoogslaper

  • Om de ruimte in je kamer optimaal te benutten, kun je een hoogslaper in je kamer zetten. De hoogslaper moet wel goed bevestigd zijn. Heb je plannen om een hoogslaper te maken? Neem dan vooraf contact op met de complexbeheerder. Hij kan je advies geven over wat wel en niet mag.

Extra keukenkastje

  • Heb je op je kamer een eigen keukenblok? Dan kan het prettig zijn om een extra keukenkastje bij te plaatsen. Dit geldt uiteraard ook voor de keuken in de gemeenschappelijke ruimte. Meet vooraf de juiste maat van het te plaatsen kastje op (hoogte, breedte en diepte). Het is het mooiste om een keukenkastje aan te schaffen van hetzelfde merk als de keuken. De complexbeheerder kan je meer vertellen.

Hoe kom ik als student in aanmerking voor parkeerplaatsen?

Algemeen

In Tilburg verhuren we aan de Boksdoornerf, Prof. De Moorplein en Noordstraat 68 parkeerplaatsen aan studenten.

  • Heb je interesse in een parkeerplaats? Stuur dan een mail naar student@wonenbreburg.nl. Wij nemen dan contact met je op.
  • Je kunt ook reageren op advertenties van parkeerplaatsen op onze Klik voor Kamers.

Hoe kom ik in aanmerking voor een kamer/zelfstandige studentenwoning?

Algemeen

  • Je kunt je inschrijven via Klik voor Kamers.
  • Klik voor Kamers is een samenwerkingsverband van drie corporaties: Alwel, Laurentius en WonenBreburg.
  • De inschrijving is gratis.
  • Op Klik voor Kamers kun je reageren op een kamer of zelfstandige studenteneenheid in Tilburg en Breda en staan alle spelregels uitgelegd. Op deze site worden ook woningen die we tijdelijk verhuren (bijvoorbeeld sloopwoningen) voor studenten geadverteerd.

Hoe wijst WonenBreburg onzelfstandige kamers toe?

Algemeen

In Breda worden vrijkomende onzelfstandige kamers toegewezen door WonenBreburg. WonenBreburg adverteert de kamer op Klik voor Kamers, daarna wijst WonenBreburg de kamer aan de eerste kandidaat toe.

Alleen bij de Scheldestraat en Demerstraat worden de onzelfstandige eenheden toegewezen via Vrije Toewijzing

 In Tilburg worden vrijkomende onzelfstandige kamers toegewezen via Vrije Toewijzing of door WonenBreburg zelf.
Vrije Toewijzing houdt in dat medebewoners 7 dagen de tijd krijgen om zelf iemand aan te dragen voor de vrijkomende kamer. De kamer wordt niet op Klik voor Kamers geadverteerd. De nieuwe bewoner moet doorgegeven worden door een mail te sturen naar student@wonenbreburg.nl. Na die 7 dagen, als de medebewoners geen nieuwe bewoner hebben gevonden, neemt WonenBreburg de toewijzing over en adverteert de kamer op Klik voor Kamers.
Dit geldt voor de volgende wooncomplexen:
Daltonerf, Doelenstraat, Vendeliersstraat, Kolveniersstraat, Langestraat, Nazarethstraat, Noordstraat 38 en 68, Prof. Verbernelaan, Rijtse Akkers, St. Josephstraat, Varkensmarkt, B-units in alle complexen (eenheid voor 2 personen, twee aparte kamers, gezamenlijk gebruik badkamer, keuken).

Voor de overige wooncomplexen geldt dat WonenBreburg de kamer adverteert op Klik voor Kamers en zelf toewijst.

Uitzondering: Etages waar nog studenten wonen waar in het huurcontract het recht op coöptatie is opgenomen. Daar mogen de medebewoners iemand van een toegestuurde lijst kiezen. WonenBreburg stuurt medebewoners een lijst met kandidaten waaruit gekozen moet worden. Deze lijst bestaat uit kandidaten die op de kamer op Klik voor Kamers gereageerd hebben. Alleen als er minder dan 5 kandidaten op de lijst staan, mogen de medebewoners buiten de lijst om kiezen. Dit recht op coöptatie vervalt zodra er niemand meer met zo’n huurcontract woont.

Ik ben PHD student. Kan ik mij inschrijven voor een kamer of zelfstandige studentenwoning?

Algemeen

We verhuren geen speciale appartementen voor PHD studenten. Zij kunnen zich gewoon inschrijven op Klik voor Kamers en kunnen reageren op alle vrijkomende (onzelfstandige) kamers (mits zij onder de 27 jaar oud zijn) of alle zelfstandige studentenwoningen in onze studentencomplexen. Let op, je inkomen mag niet hoger zijn dan

€ 27.725,-

 om een studentenwoning te mogen huren.

Waar wordt het huurcontract getekend voor mijn kamer of zelfstandige studentenwoning en wanneer betaal ik de 1e huurnota?

Algemeen

We mailen je het huurcontract om te ondertekenen en de 1e verhuurnota om te betalen. Graag ontvangen we een bewijs van betaling samen met het getekende huurcontract terug. (LET OP; de sleutels worden pas uitgereikt wanneer wij dit hebben ontvangen.)

Voor Breda zullen wij een afspraak maken voor de uitgifte van de sleutels op jouw nieuwe adres. Voor Tilburg zullen wij een afspraak maken voor de uitgifte van de sleutels op onze bijkantoren Prof. Verbernelaan 100 of Boksdoornerf 2.

Wil je de afspraak verzetten? Mail dit dan naar student@wonenbreburg.nl. Je kunt ons ook bellen via 088-496 00 00.

Wat is coƶptatie?

Algemeen

  • Bij coöptatie mogen de huidige bewoners van een studentenhuis meebeslissen over de nieuwe bewoner. Dit recht is in het huurcontract opgenomen. Wanneer er een kamer binnen de groep vrijkomt, kunnen de andere bewoners aangeven dat zij gebruik willen maken van hun coöptatierecht.
  • Voor sommige niet-zelfstandige kamers in Tilburg geldt coöptatierecht. De lijst met kandidaten worden na afloop van de loting doorgegeven aan de afdeling waar de kamer vrijkomt. De bewoners organiseren een kijkavond en kiezen uit deze kandidaten hun toekomstige huisgenoot.
  • Een nieuwe huurder moet doorgegeven worden via student@wonenbreburg.nl.

Ik ben net verhuisd naar een studenten woning. Er moet iets gerepareerd worden in mijn woning. Hoe geef ik dat door?

Algemeen

  • Binnen 48 uur nadat het huurcontract is getekend is mag je dit melden bij je complexbeheerder. Dit is je contactpersoon voor alle reparaties binnen deze periode.
  • Huur je je  woning al langer dan 48 uur? Vraag dan je reparatie hier aan.
  • Heb je geen internet? Bel dan de klantenlijn van WonenBreburg op 088-496 00 00.
  • Liftstoringen meldt je rechtstreeks bij de betreffende liftenfirma of via de klantenlijn van WonenBreburg op 088-496 00 00.