Algemeen
Hoe eerder de betalingsachterstanden in beeld zijn, hoe sneller er kan worden toegewerkt naar een oplossing. WonenBreburg kiest voor een persoonlijke aanpak en zoekt actief contact met huurders, dit doen wij in samenwerking met hulpverleningsinstanties.
Gemeenten zijn vanaf 1-1-2021 wettelijk verplicht om na een melding van betalingsachterstand hulpverlening aan te bieden. Dit geldt voor alle vaste lasten partners, zoals de woningcorporaties, energiebedrijven, waterschap en zorgverzekeraars. WonenBreburg zal het incassotraject eerst zelf helemaal doorlopen en proberen op allerlei manieren contact met de huurder te krijgen. Hieronder valt ook een huisbezoek. Als WonenBreburg geen contact krijgt, wordt de achterstand aangemeld bij de gemeente.
Werkwijze vroeg eropaf/Eropaf Gemeente Breda
De werkwijze is erop gericht om de inwoners van Breda met beginnende betalingsachterstanden snel te helpen. Dit voorkomt grotere financiële problemen en maatschappelijke kosten. De Gemeente Breda, de Bredase woningcorporaties Alwel, Laurentius en WonenBreburg en het IMW / schuldhulpverlening werken in dit project samen. Indien er bij de aanmelding 1 maand huurachterstand is, wordt er binnen de gemeente gekeken of er meerdere vaste lasten partners zijn die ook een betalingsachterstand hebben op dit adres. Indien dit inderdaad zo is, dan gaat maatschappelijk werk proberen contact met huurder te krijgen om de juiste hulp aan te bieden. Indien er meer dan 1 maand achterstand is wordt deze achterstand aangemeld bij Eropaf en gaat er een schuldhulpverlener op af.
Werkwijze ‘Vroeg Erbij’ Gemeente Tilburg
WonenBreburg werkt samen met de gemeente Tilburg in de aanpak Vroeg Erbij.
Wanneer een huurder een huurachterstand heeft, dan zal de gemeente Tilburg, uit eigen beweging, hulp aanbieden. De gemeente gaat samen met de huurder kijken wat er nodig is om de betalingsproblemen zo snel mogelijk aan te pakken. Door er vroeg bij te zijn, kunnen grote financiële problemen voorkomen worden bij de huurders. De hulpverlening is vrijwillig. Staat de huurder niet open voor hulp, dan kan de huurder dit melden bij zowel WonenBreburg als de gemeente. Kijk voor meer informatie op www.tilburg.nl/vroegerbij