Meterstanden

In uw woning zitten meters die uw verbruik van water, elektra, etc. bijhouden. De standen geven aan hoe hoog uw verbruik is.

Veel gevraagd over Meterstanden

Ik heb een brief gekregen van Brabant Water waarin staat dat ik mijn meterstanden moet doorgeven. Ik weet niet welke meter van mij is. Wat kan ik doen?

Algemeen

  • U kunt contact opnemen met Brabant Water en aan hen het serienummer vragen van de meter waarvan u de meterstanden moet doorgeven.
  • Vervolgens kunt u dit serienummer op de buitenkant van uw meter vinden. U weet nu welke meter van u is.
  • Komt u er toch niet uit? Neem dan contact op met uw buurtbeheerder.

Ik heb klachten over de meter op mijn radiator, waar kan ik die melden?

Algemeen

  • Neem contact op met ons op via 088-496 00 00. WonenBreburg kan dan opdracht geven voor controle van de meter.
  • Twijfelt u of de meter echt kapot is? Vraag dan of de buurtbeheerder even meekijkt want als de monteur voor niets komt, betaalt u zelf de rekening. De kosten hiervan bedragen ongeveer € 120,-. Als de meter niet werkt, wordt de meter gerepareerd of vervangen en ontvangt u geen factuur.

Mag ik het plaatsen van een slimme meter in mijn woning weigeren?

Algemeen

Ja. Je houdt de oude gasmeter en elektriciteitsmeter. 

Je krijgt geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht meer. 
Je moet zelf de meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf voor de jaarafrekening. Of als je verhuist of overstapt naar een ander energiebedrijf.

Wil je later toch een slimme meter? Dan kan het zijn dat je ervoor moet betalen. Mo

Waar kan ik mijn klacht over de meterstanden van mijn gas melden?

Algemeen

  • U kunt dit melden bij uw gasleverancier.

Wat zijn mijn rechten en plichten betreft het wel of niet plaatsen van een slimme meter in mijn woning?

Algemeen

Krijgt u een aanbod om uw meter te vervangen door een slimme meter, dan kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden:

De slimme meter staat aan:

  • De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter. Deze meter staat aan. Dat betekent dat uw netbeheerder uw meterstanden op afstand zal lezen op de volgende momenten:
  • Één keer per jaar voor uw jaarafrekening.
  • Zes keer per jaar (om de twee maanden) voor het verbruik- en kostenoverzicht.
  • Als u overstapt naar een ander energiebedrijf of verhuist.
  • Wanneer dat noodzakelijk is voor het beheer of onderhoud van het energienet.

Als de meter aan staat, hoeft u dus zelf geen meterstanden meer door te geven aan uw energiebedrijf. Ook hoeft er geen meteropnemer meer bij u langs te komen. Schrijffouten bij het doorgeven of geschatte meterstanden op de energierekening behoren hiermee tot het verleden.

 Overstappen naar een ander energiebedrijf wordt hiermee nog makkelijker. U ontvangt standaard om de twee maanden een overzicht met daarop uw energieverbruik en indicatieve kosten van die periode. Uw netbeheerder mag de meter niet vaker lezen, tenzij u daar zelf voor kiest en toestemming voor geeft.

 De slimme meter staat uit:

  • De netbeheerder plaatst de meter bij u in huis, maar u laat de functie voor op afstand aflezen uitzetten. Uw netbeheerder kan dan niet uw meterstanden op afstand aflezen.
  • Voor de jaarafrekening en wanneer u overstapt of verhuist, moet u zelf de meterstanden doorgeven. Ook ontvangt u geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht.

Let op: u kunt dit altijd weer wijzigen. U bepaalt zelf of u later alsnog de meter aan laat zetten. Uw netbeheerder mag hiervoor kosten in rekening brengen.

 Zelf uw energieverbruik volgen.

  • De netbeheerder plaatst de meter bij u in huis. En u laat de meter uit zetten. Maar u wilt toch graag informatie over uw energieverbruik. Dat is mogelijk zonder dat uw netbeheerder op afstand uw verbruik kan zien. U kunt zelf al uw meterstanden uit de meter lezen wanneer u wilt. Dat kan als u bijvoorbeeld een 'in home display', mobiele telefoon of website aan uw meter koppelt. Deze informatie geeft u inzicht in uw verbruik. Hiermee wordt energie besparen makkelijker.